25 שנות ניסיון | שירות בפריסה ארצית

ליעוץ והצעות מחיר - צרו איתנו קשר:

נוגה מערכות אבטחה בע"מ

מערכות גילוי אש

אז מה היא מערכת גילוי אש? אין אש בלי עשן, ואת העשן אפשר לגלות. כמובן גם אתה האש אפשר לגלות. דרישות כיבוי אש השונות דורשים להתקין מערכת גילוי  אש ועשן. בתים רבי קומות בעסקים, וחנויות, מפעלים, ארונות חשמל ,חדרי תקשורת ,משרדים, בתי ספר, מלונות, מבני ציבור וכן עוד מקומות נדרש להתקין  מערכת גילוי אש ועשן, מי דורש ממני להתקין מערכת גילוי אש? כבאות והצלה, דרישות החוק ,וחברות הביטוח השונות דורשות להתקין מערכת גילוי אש כמו הדרישה להתקנת ספרינקלרים.

תקן 1220 חלק 3 הוא תקן אשר מפרט את אופן התקנת מערכת הגילוי אש ועשן, לאחר ביצוע ההתקנה נדרש במקרים מסוימים לבצע ביקורת מכון תקנים / מעבדה מאושרת לבדיקת האם התקנת מערכת הגילוי אש ועשן  תואמת את תקן 1220 חלק 3.

תקן 1220 חלק 11 ביקורת כיבוי אש, הינה תקן תחזוקת מערכות גילוי אש ועשן אשר יש לבצע אותה עלפי התקן חצי שנתי/ וביקורת שנתית לגילוי אש.

גילוי אש ועשן

רכזת גילוי אש מתחלקת  לשני סוגים של מערכות אנלוגית ומערכת אזורית  ברוב המקרים מערכת הגילוי מרכזת את כל השליטה של שאר המערכות כגון :מערכת ספרינקלרים , מערכות הכריזה בתקן 1220 , מערכות שחרור עשן , ומערכת חלונות עשן כיבוי ארונות חשמל .זה הלב והחלק הכי חשוב במערכות הבטיחות נגד אש.

מי יכול להתקין מערכות גילוי וכיבוי אש ועשן?

מערכות גילוי אש ועשן יכולים להתקין טכנאי לגילוי אש ועשן אשר עבר הכשרה  להתקין את המערכת מטעם יצרן/ ספק מערכת הגילוי אש ועשן , אל אף הכשרת הטכנאי/החברה להתקנת מערכות גילוי וכיבוי אש ועשן תוכלו ואף מומלץ וכדאי גם לוודא שהמערכת שהתקינו אצלכם עומדת בתו תקן הישראלי 1220 חלק 3 – ת"י 1220 חלק 3 – מערכות גילוי אש: הוראות התקנה ודרישות כלליות

ממה מורכבת מערכת גילוי אש?

רכזת גילוי אש:  – מערכות גילוי האש המתחלקת  לשני סוגים שונים:

 מערכות אנלוגית –זוהי מערכת כתובתית שההתקנים כגון גלאים, כרטיסים ,לחצנים ועוד, אשר מקבלים  כתובת / מספר ייחודי לאותו התקן אשר מחוברים בזוג גידים לכרטיס LOOP  אשר מכיל כ 128 כתובות ( ישנם חברות שמכיל אף יותר כתובות על LOOP ) בודד כך שכל התקן מקבל כתובת ושם.

 מערכת אזורית   – זוהי מערכת אזורית שבא קו הגלאים עוברים בזוג גידים אך בסוף הקו המערכת סוגרת על ידי נגד סוף קו ( ניתן לחבר עד 25 התקנים על הקו ) למשל קומה  שלמה ,כאשר יש חלוקה של חדרים משתמשים במנורת סימון לגילוי היכן התקלה העשן.

ברוב המקרים מערכת הגילוי מרכזת את כל השליטה של שאר המערכות כגון :מערכת ספרינקלרים , מערכות הכריזה בתקן 1220 , מערכות שחרור עשן , ומערכת חלונות עשן ועוד .זה הלב והחלק הכי חשוב במערכות הבטיחות נגד אש.

גלאים וסוגי גלאים:

גלאי עשן ( פוטואלקטרי)- גלאים עשן מותקנים על פי תקן 1220 חלק 3 בתקרות המבנה  נועדו לקלוט עשן ולהפעיל את ההתראה במערכת גילוי האש, בבתים רבי קומות ישנה דרישה  להתקנת גלאי עשן עצמאי בתקן.

גלאי חום- גלאי המותקן מקומות בהם קיים עשן או אדים ורוצים למנוע אזעקות שווא במערכת גילוי אש טווח הטמפרטורה של הגלאי הוא בין 50 -90 מעלות.

גלאי יניקה- מותקן על ידי רשת צינורות עם חורים היונק את העשן מותקן בדרך כלל בחדרים נקיים מקררים חדרי שנאים לוחות מתח גבוהה מקררים.

גלאי קרן- גלאי קרן נועדו למקומות גדולים שבהם רוצים לחסוך עליות או בגובה של 10 מטר , הגלאי עובד בשיטה של קרן לאחר שהעשן חותך את הקו הקרן מתקבלת אזעקה במערכת גילוי האש.

גלאי גז- ישנם סוגים שונים של גזים אשר מסוכנים לאדם או יכולים לגרום להתלקחות אש ברגע התפשטות כדוגמה גז בישול ביתי, לכן יש גלאים ייעודיים לגילוי הגזים השונים.

לחצן גילוי אש: לחצן אדום מותקן בדרך כלל ביציאות החרום נועדו ללחיצה ע"י אדם אשר מזהה סכנת אש ו/או עשן אשר מפעילה את ההתראות במערכת הגילוי אש.

צופרים: הצופרים נועדו  להתריע על סכנת גילוי האש/ כיבוי אש באמצעות קול ו/או נצנץ – יש מקומות על פי דרישות הכבאות אשר מבקשים להתקין מערכת כריזה בתקן 1220 חלק 3 בשילוב נצנץ.

חייגן הודעות: כאשר מתקינים מערכת גילוי אש מערכת צריכה להודיע לאנשי הקשר / כוחות הכיבוי  המוגדרים בחייגן כאשר המערכת מזהה התרחשות של גילוי /כיבוי של אש או עשן.

מצברים: בהפסקת חשמל מצברי הגיבוי יחזיקו את המערכת על פי הצריכה המקסימלית של המערכת אמפר/שעה.

מכלי כיבוי בגז: מכלי כיבוי בגז נועדו לכיבוי האש כאשר פורצות שריפה ,מערכות אלו מותקנות בארונות חשמל, חדרי תקשורת, חדרי מחשב, ארכיונים, אתרים סלולריים ובמקומות חשובים נוספים שבהם לא ניתן להתקין ו/או להשתמש במערכות ספרינקלרים במים. ישנם חברות שונות אשר מספקות מיכלים לכיבוי אש בגז להלן כמה חברות מובילות בשוק למיכלים כיבוי אש בגז:

Fike  מיכלי כיבוי מלאים בגז  כיבוי הנקרא FM200 ומהוות תחליף למערכות כיבוי בגז בהלון.

FIRE PRO

SAFE

GREENEX

כבלים: משמשים לחיבור בין מערכת גילוי האש וההתקנים השונים גלאי האש ,לחצני גילוי האש, כרטיסים , הצופרים , כבלים אלה מותקנים לפי התקן וצריכים להיות מותקנים  בתוך מובילים צינורות, תעלות וקופסאות.

ליעוץ תחום גילוי האש 

Scroll to Top